Шкільна програма – лайно

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Шкільна програма – лайно, лайно собаче, лайно коров’яче, взагалі лайно. Особливо лайнувата шкільна програма з української та зарубіжної літератури.

Я довго вагався, чи писати свою думку з цього приводу, але вирішив все ж написати. Трішки довгий пост, але дочитайте.

Шкільна програма уже 50 років (а може і більше) – лайно. Ти читаєш шкільні твори, не розумієш їх в принципі, від тебе вимагають такого дорослого розуміння творів, що і Юнг легко б завалився на будь-якому уроці по аналізу тексту в психологічних термінах.

Коли я ходив в школу, я читав багато, дуже багато. ТолкієнівськогоГобіта” я прочитав між 3 і 5 класом, Жюль Верна і Стівенсона – десь теж в 5-6 класах. Але мене вабили подорожі, пригоди, активність, емоції, які там були.

Цитата з офіційної шкільної програми 6 класу щодо роману Жюль Верна “П’ятнадцятирічний капітан”:

Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Проблема рабства в романі. Описи природи.

В ШОСТОМУ класі? Серйозно? Духовне випробування? Тема рабства? Людяність героя? Ви колись пробували пояснити дитині в ШОСТОМУ класі – а це 11-12-13 років – що таке ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ?

Мені, бляха, 44 роки, і я, бляха, в своєму віці тільки завдяки тому, що уже 20+ років (це лише офіційно) займаюсь езотерикою, можу здогадатися, що таке ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ. В 11 років? Коли ще не у всіх почався пубертатний період?

Чарльз Дікенс (1812–1870). «Різдвяна пісня в прозі». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Скрудж і його ДУХОВНЕ ПЕРЕРОДЖЕННЯ? А скільки гуру і вчителів в дорослому, і навіть в літньому віці знають, що це таке? Без образ для шкільних вчителів, але що може шкільний вчитель розказати про ДУХОВНЕ ПЕРЕРОДЖЕННЯ?

Звичайно ж, я припускаю, що є шкільні вчителі, які промандрували 50 країн, пройшли Каміно ді Сант’яґо (Шлях Святого Якова), чи підіймалися на 8000 м вершини. А скільки таких вчителів знаєте ви?

«Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).

Я прочитав Акутагаву в 30 років. Зокрема, “Павутинку“, “Ворота Расьомон“, маю його книгу в бібліотеці.

Я не знаю, що тут написати. Я можу лише сказати, що художні образи новели – Будда, Кандата – не художні. Вони реальні. Це реальне життя. Це буддійська джатака.

Моральна, бляха, справедливість, в ШОСТОМУ КЛАСІ. Попри те, що Акутаґава – складний сам по собі, я по собі суджу, що ця “Павутинка” чи будь-що Акутаґави мені було б жахливо депресивне, бо я б зрозумів лише, що виходу нема, і все в житті марно, бо попадеш в пекло…

Це не всім взагалі варто читати, а лише підготовленим дорослим особам, які пройшли якісь практики або займаються якимись практиками.

8 клас. Сонети Петрарки і Шекспіра. “Ромео і Джульєтта” Шекспіра.

Цих я взагалі не розумів. І зараз ВЗАГАЛІ не розумію. Ці твори вчать і закликають не слухатися батьків, робити всім все назло, приймати яд і помирати від “нещасного кохання”… Це ТРАВМА НА ВСЕ життя, це той шаблон поведінки, з яким люди ходять потім довго і надаремно до психологів, психотерапевтів і часто – до психіатрів….

МольєрМіщанин“… Всратий маніпулятивний беззмістовний “Маленький принц“… Депресивний, фаталістичний “Чайка ЛівінгстонБаха, на мою думку, звичайно ж, такий же маніпулятивний, як і “Маленький принц“….

Трилогію ПулманаТемні початки” мені порекомендувала людина з академічним ступенем і езотеричним досвідом, яка його прочитала в 40 років і тільки тоді вподобала. Я боюся думати, що можна сприйняти і зрозуміти з цієї трилогії в 7 класі…

Камо ГрядешиСенкевича, “Три товаришіРемарка, Бальзак загалом (чи “Батько Горіо“, чи “Шагренева шкіра“, чи ще щось там)….

Це не молодша школа. Це навіть не школа і не університет. Це навіть не домашня бібліотека пересічного обивателя. Це складні світоглядні твори, які треба дуже з обережністю читати, думати, і потім довго оговтуватись…

10-11 клас. Травма. Депресія. Марнота життя. Нерозуміння дорослих – чи то батьків, чи то вчителів, чи то світу. Рожеві окуляри і – в перспективі – руйнація власного всесвіту.

Я можу хіба так описати шкільну програму старших класів.

СтендалівськеЧервоне і Чорне” я прочитав, коли мені було далеко за 20, і тільки тоді я зміг хоча б якось зрозуміти, про що твір, і що там відбувається.

ВайлдівськийПортрет Доріана Грея” – то теж окремо. Коли я його читав, то уже був стабільним і готовим до того, що може бути з людиною під час читання цього твору.

Флобер з “Пані Боварі“, Ґете з “Фаустом“, Кафка з “Перевтіленням“, Камю з “Чумою“, Орвел з “1984” і “Звіриною фермою“, Гемінґвей з “Старим і морем“, Маркес, Кавабата з “Тисячею журавлів“, СелінджерЛовець у житі“, вічно всратий Стендаль з “Ваніною Ваніні“, якого я до цього часу не розумію,

Здивований, що в школі почали вивчати Мілорада Павича, мого улюбленого, але “Скляний равлик“? Я прочитав його майже усі твори, але чому “Скляний равлик”? Чому не “Зоряна мантія“, не “Остання любов в Царгороді“?

Ніл Ґейман (будь-які твори), якого я почав читати і поважати за “Американських богів“, не поважати за екранізацію “Пісочної людини” (не читав, може твір кращий). Досліджуючи цю творчість, я, бляха, з досвідом (перепрошую, що повторююсь) в 20+ років і написаною і виданою книгою по Скандинавським Рунам, мушу залазити в вікіпедію, інші пояснювальники і розбиратися з усім нашарованим фоновим знанням. Але в 11 класі?

Мій улюблений, депресивний, безвихідний, безпросвітний Ісікава Такубоку з його прикрим життям, яке він виражав страшними (як на 11 клас) хайку. Нещодавно ми в колі любителів глибоких творів читали вголос Такубоку і намагалися зрозуміти його відчуття. За 5-7 віршів вирішили продовжувати пити алкоголь і доганятися кальяном, бо так просто читання Такубоку не проходить.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

До чого я усе це вів? Шкільна програма – лайно. Вона ніяким чином не формує особистість. Вона ламає, принижує, утискає, задавлює особистість. Одне запитання до читачів:

ЯКІ КНИГИ З ШКІЛЬНОЇ ПРОГРАМИ стали для вас визначальними у формуванні вашої особистості, ваших стосунків, вашого способу життя?

Тільки чесно. Переконайте мене, що шкільна програма по літературі не лайно.

Leave a Reply

Back to top